en-Dcera života - Tom Fletcher, Giovanna Fletcher

05/11/2019

Dívka, jež by měla spasit celý svět

Když se narodí dítě, ať už chlapec či dívka, je to vždy ten nejvzácnější dar. Stvoření nového života je posláním lidstva již odnepaměti. Co ale když lidstvu hrozí vymření? Na světě se přestaly rodit holčičky a v porodnicích začala převládat modrá barva pro chlapce. Eva je po padesáti letech první narozenou dívkou, proto do ní ostatní vkládají obrovské naděje.

Dívka žije v naprosté izolaci od okolního světa, skryta a chráněna ve vysoké věži, dómu, před vnějším světem, ale i před pravdou. Jejím jediným posláním je zachovat lidskou populaci a to tak, že si zvolí partnera, s nímž zplodí nový život. Setkání s prvním ze tří pečlivě vybraných, geneticky vhodných adeptů, nedopadne úplně nejlépe, druhé je ještě horší. Spasitelka světa má splnit svoji povinnost, ale kde je místo na lásku? A bude vůbec ještě co zachraňovat?

Knihy tohoto světa jsou pro mě stejně vzácné jako oblečení, které mi dávají. Nepřeberné množství možností, které čekají, až je objevím. Nemám k nim neomezený přístup. Některé přede mnou tají. Vím to, protože většina těch, které jsem četla, byla napsána před stovkami let - zaregistrovala jsem jejich data vydání. Do ruky se mi nedostane nic, co vyšlo v posledních sedmdesáti letech, možná dokonce ještě dřív.

Jako první si zde zaslouží speciální prostor obálka knihy, protože je opravdu velice vydařená. Nejen zlatavě zářivý přebal s vykrojeným kruhem, v němž je symbol pro ženu (kruh samotný může také symbolizovat koloběh života, ale to je jen má úvaha), pod přebalem se navíc skrývá labyrint a dívka s chlapcem na opačných hranách knihy, jež k sobě hledají cestu.

Samotné téma příběhu mě zaujalo, hodně mi připomnělo seriál Příběh služebnice, kde hrály ženy také velice důležitou úlohu. Zatímco ve Služebnici přestávaly být ženy plodné, v Dceři života sice plodné jsou, ale rodí pouze chlapce, narozené dívky umírají krátce po porodu nebo matka v průběhu těhotenství potratí. Dcera života potvrzuje, že dystopie ještě ani zdaleka nezahájily ústup a že nás čeká nová vlna, která bude stejně tak dobrá, jako ve zlaté éře Hunger Games.

Děj knihy se odehrává v technologicky vyspělém světě, kde nejsou ničím výjimečným hologramy ovládané vyškolenými piloty nebo tzv. odrazy, které si zachovávají osobnostní rysy člověka. Aby Eva nevyrůstala sama obklopena pouze starými ženami, Matkami, jež o ni pečují a zároveň hlídají, byla pro ni vytvořena holografická společnice Holly, která je ovládána pokaždé jiným pilotem. Eva si však nejvíce oblíbí verzi, kterou pilotuje hoch jménem Bram.

Je zřejmé, že když se jedná o první díl trilogie, nelze očekávat mnoho odpovědí na otázky, které během čtení vyvstávají, ale uvítala bych alespoň trochu větší seznámení s vnějším světem. Dozvíme se sice, že je celý potopený a že dění knihy je zasazeno do Londýna, ale o lidech "tam venku" toho víme jen málo. Na druhou stranu je pravda, že méně sáhodlouhých popisů je vynahrazeno neustálou akcí, v příběhu nemáte chvilku se nudit, protože se stále dozvídáte něco nového, vplujete do něj po hlavě a nechcete se vynořit.

Jakmile jsem se poprvé setkala se slovem rebevové, tak jsem si nejprve myslela, že jde o překlep a má tam být rebelové, až poté jsem zjistila, že to je takto správně, ale stejně mě to pokaždé jaksi trochu vytáčelo. I v tomto případě by se hodilo do knihy propašovat vysvětlení výrazu.

Za Dcerou života stojí manželské duo britských autorů Toma Fletchera (*1984) a Giovanny Fletcher (*1985), přičemž Tom se zaměřil na pasáže s Bramem, oproti tomu Giovanna popisovala děj z pohledu Evy. Kombinace různých náhledů dodává knize na zajímavosti.

Název: Dcera života
Originální název: Eve of Man
Autor: Tom Fletcher, Giovanna Fletcher
Překlad: Nikola Jurníková
Nakladatelství: #BOOKLAB
Rok vydání: 2019
Vydání: 1.
Počet stran: 360
ISBN/EAN: 978-80-7529-720-4


Za knihu mnohokrát děkujeme nakladatelství #BOOKLAB/Slovart.